Az iskolára fel kell készülni
A kisfiammal mindig is különleges kapcsolatunk volt. Már egészen kicsi kora óta igyekszem vele minél több időt együtt tölteni, és ez csak részben szól a közös játszadozásról, arra is törekszem, hogy, hogy megismerje a világot, a családját, és benne saját magát is. Nagyon szeretünk kirándulni: van egy közeli erdős rész, ahova rendszeresen elmegyünk, néha csak sétálunk, máskor fadarabokból kunyhót építünk vagy kavicsokat gyűjtünk a pataknál. Otthon is gyakran barkácsolunk együtt, múltkor például madáretetőt készítettünk kartondobozból. Imád rajzolni, így sokszor ülünk le együtt, és miközben ő színez, én is firkálgatok mellette. Egyik nap eszembe jutott, hogy megmutatom neki a családi fényképalbumot. Eleinte csak kíváncsian nézegette a régi, megsárgult képeket, de amikor meglátta a nagypapáját fiatalon, hatalmasra kerekedett a szeme. Megállt egy képnél, ahol én vagyok kisgyerekként, kezemben egy játékautóval. Mesélni kezdtem neki a gyerekkoromról, a nagyszüleim házáról, a régi családi ünnepekről, és közben ő egyre több kérdést tett fel. Azóta többször kérte, hogy vegyük elő újra az albumot, és minden alkalommal más képről beszélgetünk.
Nemrég beírattam egy iskola előkészítő foglalkozás nevű programba is: a közös időtöltésünk ezért most leginkább a tanulásról szól. Ez a foglalkozás a Mosolykulcs Fejlesztőház keretei között zajlik. Az iskola előkészítés olyan komplex fejlesztési folyamat, amelynek célja, hogy a gyermekek kellően felkészülten, magabiztosan és örömmel kezdhessék meg iskolai életüket. A Mosolykulcs Képességfejlesztő Központban 2017 óta zajlanak ilyen célú, iskola előkészítő foglalkozások, ahol 0–12 éves gyermekek fejlődését segítik szakszerű módszerekkel. Az iskola előtti év különösen fontos időszak a gyermek és a család számára, hiszen ekkor dől el, hogy a kisgyermek mennyire lesz képes megfelelni az iskola által támasztott fizikai, mentális és szociális elvárásoknak.
Az iskolaelőkészítő foglalkozások lényege, hogy a gyerekek játékos, ugyanakkor célzott módon ismerjék meg az iskolai rutint, az írás, olvasás és számolás alapjait, valamint fejlődjenek a mozgásos, beszéd- és kognitív készségeik. A foglalkozások 1,5 órásak, melyek 45 perc beszéd- és gondolkodásfejlesztést és 45 perc TSMT tornát foglalnak magukban. A kiscsoportos (5–6 fős) rendszer lehetővé teszi, hogy minden gyermekre elegendő figyelem jusson, és a fejlődés egyéni szinten is követhető legyen. Az iskolaérettség négy terület – mozgás, kognitív képességek, beszéd és pszichés-szociális készségek – megfelelő fejlettségét jelenti. Ha ezek bármelyikében elmaradás mutatkozik, az akadályozhatja a sikeres iskolakezdést. A foglalkozások során fejlesztett területek közé tartozik többek között a grafomotorika, a figyelem, az emlékezet, a testséma, a szókincs, a logikus gondolkodás, valamint a téri tájékozódás. A Mosolykulcs csapata a szülői visszajelzések alapján tapasztalja, hogy azok a gyermekek, akik részt vesznek a programban, könnyebben és sikeresebben illeszkednek be az iskolai életbe.

Amennyiben a szülők nem biztosak abban, hogy gyermekük iskolaérett-e, lehetőség van iskolaérettségi vizsgálatra is. E vizsgálat során a logopédusok és fejlesztőpedagógusok részletesen felmérik a gyermek képességeit, feltérképezik az esetleges elmaradásokat, és ezek alapján javaslatot tesznek a szükséges fejlesztésekre. Az eredmények alapján pontosabb képet kaphat a család arról, milyen támogatásra van szükség, hogy az iskolakezdés zökkenőmentes legyen. A Mosolykulcs Képességfejlesztő Központ célja, hogy ne csupán a tanulási képességeket fejlessze, hanem segítsen abban is, hogy a gyerekek örömmel, motiváltan, belső biztonsággal vágjanak neki az iskolának. Ezáltal nemcsak a tanulás válik könnyebbé, hanem az iskolai közeghez való alkalmazkodás is gördülékenyebb lesz. Az érdeklődők számára ingyenes kiadvány is elérhető, amely további információkat nyújt a nagycsoportos óvodás kor és az iskolakezdés közötti átmenetről.